ertho skrev:
Däremot så noterar jag också att nästan alla problem eller störningar som uppkommer förklaras med ovannämnda vattenbyten. Antingen är de för stora eller för små, fel värden o,s,v, Naturligtvis finns det fiskarter som är otroligt känsliga eller i varje fall ställer vissa specifika krav för sin existens. Alla levande varelser, utom människan (vad vi vet än så länge), är nischade i ekosystemet.

Mvh

Jag refererade ju tidigare i tråden till att det inte alls var bättre förr utan just det faktum att folk då inte skötte sina vattenbyten var det stora problemet. Trots allt så drev jag ju då Europas största akvarieaffär så jag hade de facto en hel del erfarenhet av hur det var då.

Visst kan jag hålla med om att det ofta var störningar i samband med vattenbytena, men orsaken till det var faktiskt att folk struntade i sina vattenbyten och sedan en gång om året gjorde storrengöring och då gick det åt helskotta. Fiskarna klarade helt enkelt inte att så snabbt förflyttas från en "kloak" till rent vatten. Så här kan man säga att just vattenbytet i sig var den utlösande faktorn till att det gick åt skogen, men grundorsaken var ju att akvarieägarna tidigare hade struntat i att byta vatten.

Sedan undrar jag också hur ni som pläderar för minimalt (alt. inget alls) med vattenbyten ställer er till den låga buffringskapaciteten i vårt vatten - detta påverkar ju i högsta grad akvarievattnet.

Sedan håller jag helt med om att de "överdrivet" stora vattenbytena som en del gör är fel (om inte annat ut miljösynpunkt).