Lasse skrev:Tyvärr har du nog fel här Carassius - problemet är vanligare än man tror men jag vill betona att det inte rör övertryck av syrgas (all fisktransport skulle i så fall vara omöjlig) utan det gäller kvävgasövertryck. Alltså överlösning av luft (80 % av luften är kvävgas). Endast vid väldigt höga överlösningar av syrgas kan det totala gasövertrycket orsaka bubble disease men bara små överlösningar av luft/kvävgas kan ge detta fenomen. (Jag har själv kört system med 125 % mättnad av syrgas en längre tid utan bubble disease men fåt det vid väldigt, väldigt små luft övermättnader)
Hej Lasse,
Jag kan givetvis ha fel, jag skrev ju att det var "min personliga åsikt".
För att vara extra tydlig så vill jag betona att mitt inlägg (#20) bestod av två olika delar. Den första delen var svar på inlägg #19 om just övermättnad av syrgas, och där tror jag vi är överens.
Den andra delen handlar om problemet med övermättnad av kvävgas, eller i praktiken luft, som du tidigare beskrivit. Väldigt många människor byter vatten i sina akvarier med kallt djupborrat vatten, och får då givetvis en massa luftbubblor som "löser ut" när de beblandas med det varmare vattnet i akvariet. Betydligt färre människor tycks ha problem med "gas bubble disease" hos sina fiskar. Jag tror att det beror att gasövertycket som uppstår vid tillförsel av rimliga mängder kallvatten snabbt jämnar ut sig, tack vare cirkulationen av vattnet i akvariet och vattnets kontakt med luften. Alla luftbubblor som bildas i vattnet innebär ju att gasen lämnat vattnet och dessa löser upp sig antingen genom att stiga till ytan, eller "försvinner" tillbaka in i vattnet när gastrycket stabiliserat sig i akvariet.
Så länge gasen befinner sig i små luftbubblor så är den inte längre löst i vattnet och påverkar inte gastycket i vattnet. De är bara ett "kvitto" på att vattnet är mättat med gas.
Trådskaparen skriver att hon vid vattenbyten häller vattnet från kran till hink, och sedan från hink till akvaruim. Denna dubbla luftning leder troligen (enlig mig) till en tillräcklig avluftning för att gasövertrycket ska vara utom fara. Trådskaparen verkar inte heller ha upplevt några problem hos sina fiskar.
Utefter min magkänsla som naturvetare så säger jag att byter du inte otroligt mycket vatten snabbt så lär detta problem knappast uppstå. Ser du inga symptom hos fiskarna så är det lugnt.
Lasse skrev:Tvivlar du på mig så gör en sökning på google med orden "gas bubble diseases".
Jag gjorde detta. En sisådär 180 000 träffar, som jag av naturliga skäl inte läst igenom fullständigt (vi kan väl iofs gissa att en del av dem var dubbelträffar :)). En snabb skanning över de första träffarna ger i alla fall mig bilden av att träffarna främst handlade om:
1. Allmän teoretisk beskrivning av problemet/sjukdomen
2. Fångst och transport av vildfångade fiskar, främst djuplevande sådana
3. Dammfisk (koi) som har en kontinuerlig (!) tillförsel av kallt djupborrat vatten eller vatten med luftläckage i sugslangen till pumpen
4. Saltvattensakvarier med en konstruktion som innebär att vattnet pumpas ur akvariet, kyls, luftas (skummas) och sedan värms upp utan att få möjlighet till avluftning innan det återförs till akvariet.
Har man sådana tillstånd som vid fall 3 eller 4 så kommer vattnet aldrig att hinna avluftas, eftersom nytt vatten med gasövermättnad hela tiden tillkommer. Detta skiljer sig avsevärt från det mer vanliga fallet då man momentant tillför övermättat vatten, vilket cirkulerar och därmed kan avluftas relativt snabbt.
Men detta är återigen mina åsikter och min övertygelse (har alltid bytt mina akvarier med kallt vatten, fått en massa luftbubblor i vattnet - och aldrig sett någon effekt på fisken). Har du andra erfarenheter så är i alla fall jag nyfiken på vilka omständigheter som rått, med avseeende på faktorer som här diskuterats.
MVH - Anders