Kjell Fohrman skrev:Heiko har utan tvekan en massa kunskap om hur t.ex. olika biotoper ser ut världen runt, om olika arter etc. etc. men jag känner nog såväl Heiko som Lasse såpass väl att jag kan slå fast att vad gäller vattenkemi så har Lasse fel när han skriver (om han nu skrivit det - kollade inte) att han har samma kunskaper som Heiko. Lasse kan nämligen garanterat mycket mer än Heiko i den frågan;)
Sedan frågan om man kan stänga av en pump eller inte så är det väl ganska klart att gifter spolas in i akvariet igen när en pump som stått stilla länge startas upp igen utan rengöring.
Så farligt är det, men hur farligt det är beror på mängder av faktorer som hur länge pumpen stått still, vilken typ av filtermaterial man har, hur mycket skit det finns i det, vilken typ av filtrering man kör med (inner eller ytterfilter), hur känsliga fiskar man har, vattenkvaliten, vattnets buffringsförmåga, temperaturen etc. etc. Så den allmänna rekommendationen är alltid att rengöra filtret innan det startas om efter ett stopp. Därmed inte sagt att nödvändigtvis fiskarna måste dö om man nu glömmer/struntar i detta - här spelar ovan nämnda faktorer in.
Sedan är det en helt annan fråga om man kan köra ett akvarium utan filter överhuvudtaget - visst kan man det om förutsättningarna är bra. Förutsättningar som att man har mycket växter (snabbväxande), få fiskar, tåliga icke syrekrävande fiskar, matar sparsamt eyc. etc.
- Ja han är säkert jätteduktig på sitt område. Jag har heller aldrig påstått motsatsen någonstans.
Vad jag ska göra är att se dels hur mitt akvarievatten - under de förutsättningar jag beskrivit tidigare - kommer förändras under tiden, och dels hur fiskarna mår i den miljö som nu visserligen är mycket "snällare" (enligt normalakvaristens sätt att se det) än vad Channauppfödarna rekommenderar.
Jag strävar efter en något sur miljö med lite orent vatten. Tyvärr blir det svårt att hålla ner tempen till runt 20 grader, men eftersom herr Bleher själv odlar de här fiskarna i 30 grader så är väl inte undrens tid förbi.
Lyckligtvis är jag ny i "branschen" och därmed har jag inte hunnit stöpas i ett visst tänk.