- Det var ett så långt svarsinlägg att jag för enkel- och tydlighets skull svarar dig per stycke eller mening : )

"Du har i denna tråd inte tagit upp ett enda bevis eller resonemang som styrker dina påstående om att det för fiskar och växter den livsnödvändiga bakteriekulturen finns i första hand i bottensubstratet"

- Det är själva utgångsläget för diskussionen som sådan - Jag påstår inget öht eftersom jag inte vet. Mina "påståenden" är frågor, inte svar.
Om du läser mina inlägg så kommer du se att jag skriver att jag från andra källor hört - inte att det ÄR på ett visst sätt.

"Ett av dina första argument var att man kan ju transportera fiskar i bara vatten, syrgas och plastpåse i flera dagar utan att de dör. Visst kan man det men det beror just på att det inte finns tillräckligt många bakterier att starta en nitrifikation under transporten utan pH går ner (koldioxid från fiskens andning) och ammoniumhalten går upp (utsöndring från fisken). Har du mätt ammoniumet och pH:t i en nyss från fjärran östern anländ fisk?"

- Nej, inte heller det var ett argument eller påstående. Det var däremot Åleds förklaring när jag frågade om huruvuda fiskar skulle må bra av att övernatta på en busstation i så liten vattenmängd.
Varför skulle jag vilja mäta ammonium o pH i en sådan påse? : )

"Mitt svar till alla de som hävdar att nog duger det med akvarietester - de ger tillräckliga och tillförlitliga resultat är som vanligt - tala om det för alla lab, skolor, forskningsanläggningar och så vidare - de vill gärna veta detta för då kan de spara hur mycket pengar som helst i och med att de inte behöver köpa in någon avancerad mäturustning - bara mätpreparat för akvariehobbyn.."

- Vem har sagt att det duger med akvarietester? Inte jag iallafall.
Man kan väl se det så som att ifall stickor och dropptester inte fungerade alls, skulle väl rimligen fler fiskar dö än de gör....men det är ju bara en tanke, inget påstående återigen.

"Nu vet inte jag vad du har för utgångsvatten men en sak vet jag att om du låter detta vattens köra under ett antal månader utan vattenbyte och inte har något kalkhaltigt material i så kommer du att få ett vatten med lågt pH och mycket ammonium."

- Ja det är precis vad jag ska mäta upp med de odugliga tester som tillhandahålls för akvarister.