Än en gång - du frågade om man kunde stänga av pumpen på natten - svaret är fortfarande att det bör man inte göra eftersom det snabbt bildas svavelväte i ett biofilter. Du frågade inte om man kan odla (eller bör odla Channaarter) i ett lågt pH -vatten utan vattenbyten vilket man mycket väl kan göra och jag har också talat om varför det går att göra så rent biologiskt (ingen nitrifikation pga av avsaknad av karbonater i vattnet). Jag har till och med gått ännu längre än du då jag sagt att du i ett sånt vatten inte ens behöver filtermaterial. I ett sånt vatten är det också lönlöst att diskutera var de goda bakterierna (nitrifikationsbakterierna) finns eftersom de inte existerar. Jag har också talat om vilka faror det finns i ett sådant system och att man måste köra systemet konsekvent - försöker man ett mellanting som du nu skall göra så kan det lätt gå åt fanders med en ammoniaktopp.

Sen tar du upp en disk om att redovisa dina värden med teststickor. Teststickor passar bara på ett ställe - och det är inte i ett akvarium. Värden tagna med sådan utrustning går inte att använda som referens för några som helst slutledningar. Jag tillhör dessutom dem som heller inte har något speciellt förtroende för dropptesterna heller (åtminstone vissa) De enda där man kan lita på något så när är de som bygger på ett, säger ett färgomslag (KH, GH, Ca, Mg osv). Alla andra har en träffbild som bara är ungefär. Bedrägeri --- ja du får vad du betalar för och det vet jag inte om det kan kallas bedrägeri.

Dessutom är jag fullständigt övertygad om att Heiko Bleher vet exakt vad han gör rent vattenkemiskt när han kör på det sättet som han gör och har samma kunskaper som jag inom detta område.

MVH Lasse