Som en jämförelse: Jag rengör mitt cirka 3 gånger per år och då sköljer jag bara av den värsta smutsen i akvarium-tempererat vatten, lite skit får sitta kvar.
Efter ett tag kan dock filter-svamparna bli porösa och spröda, då fungerar de inte bra för bakterierna längre så man får byta ut dem. Då är det bra att byta en eller hälften i taget, så att man inte för bort alla bakterier på en gång.
Skulle tro att det faktiskt är filterrengöringen som är boven i dramat till varför guramin mår dåligt. Ett akvarium ska inte vara kliniskt rent, det är "skiten" man ser i början (i grus, etc) som till slut blir till en bra bakterieflora.
Finns det tillräckligt med bakterier försvinner bajskorvar, växtdelar och annat väldigt fort så att man knappt tänker på det.
Tills du vet vad som är fel: Mata sparsamt, kanske var tredje dag. Ingen mening att mata om fisken inte äter, om det åker ner mat på botten får du suga upp det. Fortsätt med 30% vattenbyte en gång i veckan utan att göra rent filtret. För att gå igång alla borttvättade filterbakterier igen kan du köpa en flaska Nitrivec (gul flaska rött lock) och överdosera med denna ner i akvariet, den innehåller nyttiga bakterier.
Det var bara några tips, andra kanske har andra åsikter.
Lycka till med fisken.