Lasse skrev:Det du har är troligtvis gasövermättnad. Vattnets möjlighet att hålla gaser lösta beror på trycket. I en djubborrad brunn är trycket betydligt större nere på djupet än uppe vid ytan. Mer gas kan lösas. Du trycker upp vattnet med en pump vilket innebär att du har ett högre tryck i ledningen - gasen blir kvar löst. Plötsligen sprutar du in vattnet i ditt akvarium - trycket ändras snabbt till atmosfärstryck - vattnet kan inte hålla all gasen löst utan den "fäller" ut som små bubblor - det är de du ser. Samma fenomen kan uppträda om du har en läcka på en sugledning - inget vatten går ut där men luft sugs in och löses i större mängd när du kommer över på trycksidan.
Detta är förklaringen - är det farligt då? Beror lite på vad det är för gas men allmänt kan man säga att du skall vara väldigt försiktig. Det troliga är att det finns en stor del kvävgas i vattnet och bara en liten övermättnad av denna leder till Kramfors och Ouscazz bubble diseas som i själva verket är en typ av dykarsjuka. Om det inte är väldig mycket lösta gaser kan det räcka med att du duschar i vattnet. Prova med en hink - tappa upp vatten på vanligt sätt och prova sedan med en dusch. Får du då en stor skillnad på antalet mikrobubblor så kan du fortsätta att duscha i vattnet - får du inte en minskning av mikrobubblorna så måste du låta vattnet luftas ett tag innan du använder det. Använd en luftpump.
Nej det är inte skadligt att dricka vad jag vet men kanske att simma i - åtminstone om man är en fisk :).
MVh Lasse
Okej, då förstår jag. Tackar för bra och lättförståeligt svar :) Jag har provat att låta hinkarna stå en liten stund och bubbla ur. Då måste jag röra lite i hinken för att bubblorna ska släppa kanterna men det kanske räcker (att låta vattnet bubbla ur av sig själv)? Ska prova fylla hinkarna i duschen men tycker att vattenkranen är smidigare (har inte världens bästa vattentryck så duschen tar lite tid på sig) :P