eriahl skrev:Kan vara en anledning till ditt handlande. Är inte alla reptiler och amfibier fridlysta längre?
Groddjur får det svårare med utdikningar fler bilar mm så antalet som klarar sig till vuxen ålder är knappast som förr i tiden. Har oxå sett smådammar med gott om olika yngel i men en del av dom är borta sen flera år. Såna områdens bestånd påverkas knappast positivt av att dessutom användas som foder. Kan inte bevisa men logiskt sett påverkas ett bestånd av vad det än är om x-antal börjar fånga/plocka av det.
En DEL av dem är borta, ja. Skillnad på platser där de har och inte har minskat på de senaste 10 åren.
Groddjur är känsliga, jo detsamma gäller påståendet om att isbjörnen kommer dö ut om temperaturen stiger, trots forskares fynd som visar att den klarat ett tiotal perioder med varmare temperaturer förut...
Om jag skulle ta och döda 1000grodägg så skulle jag enligt dig alltså bara förhindrat ett fåtal grodors möjlighet till att uppnå fertil ålder, rent statisktiskt alltså. Om ingen av ynglen har möjlighet att uppnå fertil ålder så har jag inte förhindrat det alls utan bara förkortat deras liv. Udda hur vissa resonerar. Fridlysning är inte regional, men det betyder inte att den inte borde vara det.
Nej så är det. Om vi inte odlar rödlistade arter för att plantera ut ;) men att beakta miljölagar borde ingå i vanligt sunt förnuft. (tycker jag)
Så att odla grodor och plantera ut några av dem man föder upp, medans man matar fiskar med resten av dem är i dina ögon mindre fel?
Jag begriper däremot inte hur någon kan tycka det är ok att döda fridlysta djur. Fridlyst är just fridlyst. Inte svårt att lista ut att det är en handling så fel den bara kan bli.
Fel är en absolut term ja, men det är fortfarande mer fel med folkmord än vad det är med snatteri i mina ögon. Det är alltså skillnad på fridlyst och fridlyst samt fridlyst här och fridlyst där.