Lasse skrev:
@ Endymion
Endast ca 3- 6 mm av ett normalt akvariegrus är syresatt medans däremot hela volymen i ett ordentligt filter är syresatt. Att den mesta bakteriella nedbrytningen skulle sitta i gruset är en fullständig nyhet för de flesta och har inget med verkligheten att göra. Gör tvärtom - stäng av filtret och cirkulationen i akvariet - vart börjar det lukta svavelväte först? Förutsatt att det är ett normlskitigt akvarium.
Fast om man tar mina akvarium i exempelet, rådasand 0.8-1.2. Bottenyta ca 105x40 och säg att det är 3 mm som är syresatt, filtervolym blir då ca 1260 cm³ kanske 20 % tomrum. Fluval 4+, 2 st filtermattor på ca 25x10x1 cm, filtervolym ca 500 cm³ men där är det ju stora hålrum för att gissa är det nog mindre än 10 % "plast" (jag gissar detta eftersom jag vet att metallspånor upptar 10 ggr mer volym än solid metall) . En ren uppskattning alltså ca 1000 cm³ mot 50 cm³ och då har ändå Fluval 4+ mycket filtermaterial om man jämför med många andra fabrikat. Varför skulle inte botten kunna innehålla bakterier om det ända passerar vatten konstant förbi. Och hur funkade nerbrytningen i mitt kar helt utan filter. Jag har svårt att tänka mig att bakterier inte skulle fästa på allt i hela akvariet och då måste väl ändå botten vara det som har störst reaktionsyta i ett akvarium med innerfilter.
Där det börjar lukta illa först är det det är mest skit, och i ett normalskitigt akvarium är ju detta filtret.