Trots att jag egentligen är trött på spektaklet, och att 95% av alla bidragen i år är rena sömnpiller (och hälften kan inte ens sjunga), så kollar man ju ändå. Och jag har tre kandidater till segern (om nå´n sorts god smak får råda för en gångs skull): Norge, Sverige, och Estland. Men Sverige kommer väl på 18de plats som vanligt, bara för att det är Sverige. Men vad som stör mig med Malenas låt är när nå´n kombinerar en riktigt bra operasångerska med technodunk, då går bidraget och vinner den svenska uttagningen, men när Therese Andersson förra året(?) hade liknande sång, men hade riktiga instrument (elgitarrer) i bakgrunden så vinner hon inte. Technodunk och opera?! Men Europa verkar gilla technodunk, och Malena sjunger mycket bra, och har en rejäl dos utstrålning (och ser inte helt söndersminkad ut), så visst kan det gå.
Apropå ingenting, de som är direktkvalificerade är väl de som kom inom topp fem (eller nå´t så´nt) året innan? Mina föräldrar har fått för sig att de som är direktkvalificerade i år (Tyskland, England t.ex) alltid är det? Så är det väl inte? Och är det så får nå´n gärna förklara varför. I så fall borde väl Sverige verkligen vara det, vi är ju mer eller mindre Schlager-EM. Vi har ju Stockselius, och vi får rycka in och hjälpa nå´t östland som inte har råd att arrangera det hela, och det är svenskar bakom vart och vartannat bidrag.
Plojbidrag Azur? Vad tycktes om Tjecken i superhjältetrikåer? :p Och "Adam Alsing" med jättefrillan (Serbien)? Som tur är gick ingen av dem till finalen.
Men som jag sagt förr, Sveriges (och hela spektaklets) bästa låt nå´nsin var Cecilia Wennersten med "Det vackraste". Men den vann ju såklart heller inte den svenska uttagningen.