nils_sverker skrev::D Har funcerat på nät också, men då kommer problemet med klåfingriga ungar som gärna stoppar saker i karet:p Och de enda nät/myggnätjag hittat är gröna, det går ju inte! Men visst ,det är en tanke iaf.
Snyggt! Du har 15 watt - till hur stor vattenvolym?
(Ska tillägga att mitt kar var snyggare med CO2...;))
Men ha glas framtill och nät (armeringsnät; med 20mm maskor som du fäster på en ram) på baksidan av rampen. Tror du ungarna kommer på att stoppa saker där? Eller: gör ett hål i glaset (hos glasmästare) på baksidan och sätt dit en tystgående datorfläkt (under 10db). Du får mer avdunstning, men avdunstningen är i ditt fall något bra då du kan kontrollera värmen och får bort ångan. Att man har lite avdunstning i ett kar samtidigt som man har hög värme visar på att förhållandena inte är optimala. Då har man ett syrefattigt mikroklimat. Så att beklaga sig över avdunstning är att beklaga sig över att inte ha optimala förhållanden. Att ha lite avdunstning i ett uppvärmt kar visar på att man har ett mellanting mellan ett öppet kar och ett kar med tätslutande lock. I ett kar med tätslutande lock så dör det biologiska livet om man inte har ett perfekt ekosystem - det har vi inte i akvarium.
Jag har visserligen bara 50l, men ska snart gå över till riktiga grejer :D Tilläggas bör att jag inte har jättelång erfarenhet av akvarium heller. Så antingen kan du se mina råd som nybörjarens övermod, eller så kan du se det som frisk ny input i en inkörd verksamhet. :) Jag är dock van med montrar och utställningsverksamhet inom museibranschen, där kraven också är höga angående olika materials välmående. Kul är det i alla fall!