Ta mig inte som en tjurig besservisser nu. Jag vill bara dela med mig av mina erfarenheter i all välmening. Om du ändå inte tror på mig kan du sluta läsa här.

Beredningsmedlet innehåller ingen startkultur utan neutraliserar klor o tungmetaller. Nitrivec innehåller ju bakterikultur. Nitrit o Nitrat hade inte jag heller när jag fick först vitvatten o sen grönvatten. Det var kanonvärden och inte ett spår av amonium, nitrit eller nitrat. Det berodde på att jag var extremt försiktig vid matning och att jag hade få fiskar. Om du inte har tillräcklig bakteriekultur blir det ju aldrig nitrat. Det skulle kunna stanna vid nitrit men det har nog klarats av mha vattenbyten och pga få fiskar.
Jag känner igen detta att det blir bättre vid vattenbyten men kommer tillbaka dagen efter. Så var det även för mig. Jag provade även med större vattenbyten men det kom tillbaka 7 resor värre. Det blev även bättre vid en veckas mörkläggning men kom tillbaka efter ngn dag. Flockningsmedlet funkade inte alls innan jag kört hårt med nitrivec i ett par veckor. Detta inträffade efter några månader för mig.
Jag vet andra som lyckats genom att kört en dialys på karet. En slang in o en slang ut och spolat tills det blivit klart. Jag har aldrig vågat testa det men det har ju funkat för dem.