Ok nu har dagens stora drama utspelats. Jag tog upp roten för att fixa de tidigare nämnda grottorna. Fick kämpa mot körsbärsräkor som inte ville lämna sin mysiga bostad, dessutom var det en ancistrus kvar som kvickt kom ner i karet igen.

Själva borrandet var ett kapitel för sig - träet var hårdare än stenhårt så de stora borren klarade inte av att borra. Note to yourself- "Borra inte i blött trä" . Dock gick det bättre med ett mindre borr. Så nu är roten ihålig lite här och var.

När vi sedan skulle lägga ner roten i karet igen och först bara skölja av den så gjorde vi en mycket förvånande upptäckt. I hålet där ancistrusen legat fanns inte bara bajs utan även rom! EXTREMT förvånande eftersom jag vart övertygad om att alla tre vi har är killar. Frågan är om de klarar att de vart ovan vatten i 5 min. Oavsett var det en glad upptäckt eftersom vi planerat att köpa en fullvuxen hona för att definitivt veta att vi skulle ha en.

Ena hanen simmade snabbt ner i hålet för att vakta och syresätta sina ägg i alla fall. Synd att jag inte såg äggen från början, men de låg långt inne i ett hål och syntes bara om man fick ljuset i en särskild vinkel.