Svårt att se varifrån du får den idén ifrån då ett klassiskt nybörjar misstag bland oss akvarister är att just underskatta betydelsen av ett väl syresatt akvarievatten, vi dränker gärna våra fiskar i vattenberedningsmedel och skopar ner mat som dom gröngölingar vi alla har varit men missar gärna den stora bilden.

Du måste samtidigt se fördelen med att köra flera stora filter i samverkan(i mitt fall dessutom kopplade på separata faser) då vart och ett tillåts jobba optimalt utan att skapa en storm i ett vattenglas, jag har som jag tidigare nämnde ett hårt belastat akvarie men ser till att allt vatten är ordentligt syresatt, välcirkulerat och med en god nitrifiering!

Jag skulle alltså tippa på att min sanna genomströmmningshastighet ligger på mellan 9-10ggr akvariets storlek.

Du kan sitta på stans största hög med ehfi substrat pro men har du en medioker genomströmmning och sommarvärmen höjer temperaturen i vattnet med några grader så riskerar du att sitta på pottan eftersom syrehalten droppar med försämrad nitrifiering som följd.

Är fisken i detta skedet inte i toppskick kan det gå åt pipan väldigt fort så better safe than sorry för det har jag redan varit en gång med 250+ ancistrusyngel som det i slutändan bara blev 4 kvar av, det känns liksom inte riktigt bra att kalla sig akvarist om man har en 98% dödlighet..

Kan bara instämma med Azur..