Även om du har bra cirkulation på vattnet så kommer du att få syrebrist någon gång under natten när dina växter också kräver syre - om det nu är så att du inte ventilerar akvariet.

Vad du då ser på mogonen är utmattade fiskar som inte fått syre. Att de inte har stått vid ytan under natten och snappat efter luft (om du kollat) beror på att där inte har existerat någon högre syrenivå därför att syret varit undanträngt. Vi får alltså ett fenomen där fiskar dör av syrebrist - utan att först ha stått vid ytan och snappat efter luft.

Tack för svaret och oj - det där har jag aldrig hört förut!

Jo, visst har jag täckglas, men inte 100 %-igt täckande. Dels lite glipor, dels matningshörn, dels höjde jag under förra sommarens värmebölja glaset lite mer än 0,5 cm över akvariekanten med några rejäla silikonkluttar i hörnen.

MEN:
1) om det här är ett så allvarligt problem som kommer som ett brev på posten, varför har jag inte under snart två år på Zoopet hört om det en enda gång i samband med CO2-diskussioner?
2) jag har inte kört CO2 på.... länge (vilket syns på växterna :()
3) det är bara en fisk i taget som dör för mig, ALLTID bara en fisk i taget. Om det var syrebrist kunde man väl tycka att det skulle påverka alla firrar alternativt åtminstone alla av en art åt gången?