sehkn0 skrev:
Jag funderar på att skaffa CO2 till mitt 600L med "disco diskusar", tre blå och tre snakeskin (fantastiskt vackra):).

Du verkar ju ha stenkoll på CO2 och PMDD.

Vore skoj att få lite feedback om vad man skall tänka på och vad du rekommenderar?

/Hasse

[COLOR=black][FONT=Verdana]Stenkoll är nog en stor överdrift![/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Men jag är nöjd med att allt bara puttrar på och att det fungerar utan att jag behöver pilla med något överhuvudtaget, det är väl syftet med det hela.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Vad du ska ha för hårdvara har jag dåliga kunskaper om idag, min grejer är över fyra år gamla numera. Men jag tror att man inte ska köpa det billigaste![/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Satsa på en elektronisk pH-mätare från början, det var efter att jag köpte den som allt verkligen fungerar bra.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Diffusor, har provat olika, men det visade sig att det blev bäst resultat genom att skicka in CO2 i insuget till ytterfiltret![/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Jag använder grund PMDD i ungefär den rekommenderade dosen, men till micronäring använder jag Tropica Master Grow. Kör med den här varianten som inte blir så jättedyr [COLOR=#22229c]http://www.pwss.nu/product.php?productid=782&cat=870&page=1[/COLOR][/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Jag har pH-mätaren inställd på 6,5 och då puttrar det CO2 några timmar om dagen. Men jag använder även Ekextrakt som drar ner pH-värdet en del.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Det jag tror är viktigast är att vara mycket konsekvent, jag byter ca 30% VARJE vecka och göder efter vattenbytet. [/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Vill man testa med olika doser osv. ska man göra små förändringar och det är viktigt att skriva upp allt man gör. Jag har varje vattenbyte och varje gödning noterat i ett Excel, sedan 2005.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Då kan man gå bakåt i anteckningarna och fundera på vad som orsakat eventuella förändringar i karet.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Kom ihåg att inte slarva med ljuset, minst 0,3 watt/liter![/FONT][/COLOR]

Som du säkert har läst så har jag CO2 i mitt 400 liters kar, inte där Diskusarna går. Men det spelar ju ingen roll.