Snart dags för löning igen, och då blir det att fylla på med rötter så det ser schysst ut.
Senaste nytt är:
Mina ancistrus Ranunculus kom aldrig, de var restade. Slut dvs. Tålamodig som jag är så beställde jag en annan intressant mal som jag såg på listorna, och köpte även 5 st Peckoltia sp. l103 direkt. Det jag beställde var viltfångade Ancistrus Triradiatus, storlek 6-8 cm. De kom tidigare i veckan, hade beställt 1 hane 2 honor, han fick hem 5 hanar och en hona (Inte säker på könet, då den har ett spröt på huvudet, men det visar sig.) Jag fick med mig 2 hanar och en hona hem, ska försöka få tag i fler honor i framtiden.
Koppade in fiskarna i torsdags, och på kvällen la jag ner två stora zuccinibitar. Dagen efter var zuccinin spårlöst borta, de hade käkat upp allting, vilket är ganska imponerande eftersom jag koppade in fiskarna samma dag, så jag var lite överraskad. Det roliga med de här fiskarna är att man ska kunna göda upp dem så de blir leksugna på BARA grönsaker, typ zuccini, broccoli osv. Däremot så går peckoltiorna i samma kar och de uppskattar lite köttigare mat, vilket leder till nästa steg:
Mitt 125L har ju agerat uppväxtkar till 2 Polypterus Ornatipinnis i någon månad nu. De har växt till sig rejält, ungefär dubbelt så stora som när jag fick dem. De går helt klart in i munnen på mina stora gäddor, men tveksamt på att de ger sig på dem. Ska chansa om ett par veckor. Detta karet blir då malakvarium #2, ett odlingskar åt Peckoltia Sp. l103. De är ca 4 cm nu och bör vara könsmogna då deras maxstorlek är runt 6-8 cm.