Det är inte PWSS fel utan mer ett symptom på att de flesta akvariepaket som erbjuds överallt inte riktigt räcker till när det kommer till växter. Det efterfrågas inte paket med kraftigare ljus så då görs det inte heller.

Moln av skit finns i de flesta akvarier, även mitt, men jag har märkt att skit (sk mulm) i mycket högre grad bryts ner med väldigt glada växter som producerar mycket syre till de organismer som bryter ner det. Snäckor hjälper till väldigt mycket där också då dom hackar sönder större döda växtdelar till mindre som bakterier och enzymer kan sätta tänderna i. Detta förtutsätter bra med ljus och även bra cirkulation som kan svepa runt syret. Jag vet att folk generellt hatar snäckor, men jag kommer aldrig mer köra ett akvarium utan dom. Jag tycker Physa är både snygga och deras population verkar aldrig gå överstyr som tex populationer av kanelbullesnäckor kan göra. Såhär ser Physa ut http://www.defblog.se/picture/1782.html

Strilrör är bra för att få bra gasutnjämning i vattnet. I CO2-berikade akvarier ser det till att svepa bort syre från växterna och att CO2 når bladen och i low-techs minskar det CO2-fattiga prandtl-lagret runt bladen. Samtidigt så blockerar det flödet lite från pumpen, speciellt om den redan får jobba hårt med ett tätt filtermaterial.