c90368 skrev:
Ska bli spännande att följa hur det går, personligen tycker jag att det är väldigt små vattenbyten, men jag har haft fel förr.

Mina odlade Stendker byter jag 1/3 på varje vecka, i övrigt gör jag inget särskilt med vattnet.

Men sen jag började byta varje vecka pga Diskus så åkte de andra karen med av bara farten och jag tycker alla kar fungerar bättre sen jag införde vattenbyten varje vecka.

Jag kommer så klart, och i vanlig ordning, att hålla koll på nitrit och nitrat, och om värdena är ok ser jag ingen anledning till att byta en massa eller ens lite vatten. Någon som säger emot? ;)

Jag byter 10% varannan vecka i discokaret, funkar jättebra... mina diskus är framme vid rutan hela dagen, handmatas och kan nästan klappas på ryggen och de växer som ogräs... Jag har alldeles nyss suttit en dryg timme på golvet och monterat en mediabänk, diskusarna stod hela tiden på rad vid rutan och kollade så att jag gjorde rätt.. :D

Med risk för att på ett bollträ i nacken... jag anser att alldeles för många behandlar sina diskus som primadonnor, helt i onödan... :p