ulfand skrev:Jag skulle gjort en løsning med enbart blå grov filtermatta. Varva stora heltæckande delar med mindre "kuber". Kom ihåg att vatten ær som el, går alltid den enklaste vægen!
MattiasL skrev:Det behövs väl bara ett raster med insug förslagsvis längre ned och ett utsprutshål för pumpen när ytan? Insidan kan lämpligtvis fyllas med blå filtermatta. Gärna klippt i flera delar så att inte allt behöver rengöras samtidigt. Jag tror att blå grov filtermatta är det mest praktiska och effektiva.
Ok.. Så jag ska skippa det "liggande E:t"? Och bara köra t ex. ett heltäckande lager blå matta längst ner, lite kuber, heltäckande matta, sen om jag känner för det, mer kuber och så ytterligare ett lager matta överst, och ovanpå det powerheaden som får stå för cirkulationen i filtret? (Fig. 1)
[FONT=Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif][COLOR=#333333][COLOR=#990000]http://geting.se/viewimage.php?image=163720-filterfack2.JPG
[/COLOR][/COLOR][/FONT]
Eller ska jag köra med E:t ändå, och ha en "hel" matta bakom som tar upp hela utrymmet, fast skuren i tre bitar, en till varje rör och på så sätt kunna göra rent 1/3 eller 2/3 av filtret varje gång? (Fig. 2)
(Båda fig. i länken.)