och då känns det lite obehagligt att ösa i så mycket av det som jag gör nu
10 ppm nitrat som du får av en dubbeldos är ingenting jämfört med vanliga sällskapsakvarier. Det är vad vissa har i sitt kranvatten. Jag vet inte vad mer jag kan säga för att övertyga dig om att det verkligen inte kan påverka fiskarna.
En möjlighet är förstås att det var all skiten i pumpen som avgav gifter och att fiskarna fortsätter att dö i fenröta även fast problemet kanske är åtgärdat. Har det väl blossat upp är det kanske svårt att hejda, eller?
Filter avger inte gifter. Allt organiskt material som byggs upp där brukar tvärtom bilda organiska komplex med metalljoner osv som kan vara aggressiva. Visst avger dom nitrat, men för att du ska se stresssymptom på fiskarna av nitrat så behövs det seriöst höga halter.
På den tiden jag hävde ner 10 ppm nitrat om dagen så fick jag aldrig några problem med mina fiskar. Jag fick däremot yngelvård på både Fjärilsciklider och Scalarer. Jag har heller aldrig haft några fisksjukdomar under de 6 år jag använt PMDD - och ofta mer PMDD än vad de flesta någonsin vågat dosera.
Om fiskar börjar tackla av så skulle jag be vattenverket undersöka sitt kranvatten i ditt område och kolla om det är dags för en ledningsspolning. Har för mig att dom gör sånt när man har kranvatten som luktar illa eller är färgat tex.