Problemet består i att alla rötter som säljs i akvarieaffärerna inte är lika och att ett stort antal rötter verkar kunna släppa saker som är negativt i ett Tanganyika eller Malawi och att man inte kan se detta genom en yttre inspektion. Okey du kan hävda att det berott på annat men när upprepade och kontrollerade experiment gjorts med samma rot (och andra rötter vid andra tillfällen) och problemen försvunnet genom borttagandet av roten så har jag dragit slutsatsen att rötter inte har i dessa kar att göra. Eftersom jag dessutom vid upprepade tillfällen tagit i och satt i rötter under samma kontrollerade förhållanden och så många gånger att slumpen kan bortses ifrån och fått samma resultat - rötterna var problemet - så föredrar jag att använda försiktighetsprincipen och inte rekommendera rötter i Malawi och Tanganyikakar. Vidare så vet jag inte hur många gånger som personer haft konstigheter (även i vanliga kar) där den enda ändringen för att få rätsida på problemet är att ta upp rötterna. Det verkar dock som om problemen med rötter är klart större om man har hårt vatten och högt pH - vilken parameter som är viktig i detta fall vet jag dock inte och inte heller vilka processer som är inblandade. Resultatet på fisken blir dock förgiftningssymptom som försvinner när rötterna tas bort och vattnet byts. Jag har sett detta i kar som varit igång i flera år utan problem men där förgiftning uppstått när rötter kom i och försvan när rötterna tags bort. Jag har sett det i nystartade kar också.

Min rekomendation är därför alltid att rötter skall undvikas till Malawi och Tanganyikakar.

MVH Lasse