Njae, jag tror la inte heller att det blir några direkta problem med tempen - jag föser upp den till 28,5-29° däromkring. Grejen är kanske att apisarna "bränner" sina liv en aning hårdare... men, vi får se. En sak är helt klar dock - ser jag de minsta tecken på att att fiskarna blir kassa så tar jag ur dom direkt och placerar dom i något annat kar - inga fiskar får bli lidande i mina burkar!

Som sagt, det skall bli oerhört spännande med Discus igen. Faktiskt mer spännande än med någon annan sorts ciklid - för det är ju trots allt lite "gambling"... Jag vet fortfarande inte vad som hände när mina förra Discusar dog knall och fall. På morgonen var allt tiptop och när jag kom hem på eftermiddagen låg de alla döda uppe vid ytan. Jag brukar kunna analysera ganska så precist vad problemet är vid vanliga åkommor eller beteenden - men detta var ett litet mysterium faktiskt. En grej var att ett av filtren lagt av dagarna innan och jag hade plötsligt väldigt dålig rotation på vattnet - jag tror det var en sån "enkel" grej som tog livet av dom - men jag kan inte med 100 procents säkerhet säga att det var så.
Man kan, med lite sunt förnuft, hålla Discus med ganska stor lätthet tycker jag, men det finns alltid små, små detaljer som kan avgöra om det funkar eller inte.
När mina Discusar dog (jag hade ju haft dom ganska länge - och de lekte och yngelvårdade fint) tappade jag lusten för Discus litegrann, eller rättare sagt, jag ville låta det gå en tid innan jag skaffade nya. Nu har ett tillfälle givits och det skall bli oerhört kul att ha Discus igen!:)