Min minsta romstinna hona var endast 12cm, den andra var 17cm och den tredje var 22cm.

Hur gammal den som var 12cm vet jag inte men storleksmässigt så är det ju bevis för att det inte krävs några hiskeligt stora exemplar.

Tvärr så har det mig veterligen inte gått så långt som till lek och det verkar vara detta som är det svåra att lista ut.

Mina har när dom varit rombärare alltid gått i tätplanterade akvarium men utan något direkt strömmande vatten.

Gått om gömställen och föda dygnet runt med vattenbyten varannan till var tredje dag.

Detta har skett 2006/07 och 2007/08, har återigen en romstinn hona men är osäker på vad som kommer att hända eftersom dom andra romstinna honorna avled och rommen upptäcktes under vinterhalvåret.

Kan ju tillägga att dom gick tillsammans med andra fiskar i ett 640L akvarium.

Lycka till och låt oss veta hur det går.

tack fr värdefull information. dom jag ev ska köpa till är nog strax över 10cm och den ena av dom är rätt så bred(hoppas att den är en hona).

menar du att dom inte behöver strömt vatten? för jag har fått den uppfattningen att dom vill ha det. tätplanterat får dom på ena halvan när det väl växer upp. ska också tillföra mer växter.

jo det är väl leken som man får försöka knäcka nöten. som jag skrev innan tar jag det lugnt först och avancerar sedan längre fram. men jag hoppas på det, blir det inget så vill dom inte. kanske dom andra botia-arterna är lättare och så kanske dom vill.

tack för inputen.