Violator skrev:Jag tänkte att jag skulle posta lite bilder med ojämna mellanrum, det kan vara kul att se hur det utvecklas i längden:
Akvariet som det ser ut nu ->
Algtillväxten är inte explosiv, men konstant s a s. Det bildas en tunn film på främre rutan och sanden klumpar sig liksom och när jag slamsuger finns det en del alger i klumpar i sanden liksom, luktar lite unket gör den också, brukar alger verkligen göra det?
Eftersom jag har haft stabila vattenvärden - ingen Nitrit under de första två månaderna och alla fiskar har mått bra, så köpte jag på migg ett par dvärgguramis. Tji fick jag, honan dog efter en vecka och hanen några dagar senare. Jag såg inga yttre tecken på dem ö h t. Jag har ju förstått att de kan vara känsliga, men trodde de skulle funka eftersom burken verkade stabil. Jag repade dock mod och köpte på mig några "säkra" fiskar i form av platys. De har varit pigga allihop, men nu börjar jag verkligen undra, för i morse så var en hane död :-(. Jag tog nya vattenvärden och jag såg inget att anmärka på (PH 7, KH 4 och ingen mätbar nitrit).
Kan det ändå finnas någon form av gifta ämnen i vattnet? Jag har ju inga konstigheter i vattnet. Jag har tänkt mig att börja med PMDD, men vet inte om jag vågar göra något just nu. Det enda jag tillsätter är "Carbo" och järn enligt angiven dosering.
Kan vara så att dom dog pga stress, eller bara pga ändrade förhållanden.
Köpte du fisken hos nån större zookedja som inte har fisk som specialitet kan risken vara stor att det är lite sämre kvalitet på fisken.
(Smaka på vattnet nästa gång och se om det smakar salt!)
Eftersom du har ett bra kH och Ph, har jag svårt att tänka mig nåt annat.
Men jag måste fråga vad du använder dig av för att mäta dessa värden med? Dropptest eller stickor?