Sultanen skrev:
Det här är lite tragekomiskt, det har kommit båden en och två spydiga besserwisser kommentarer ifrån dig och så slänger du själv i 14 räkor i en nystartad 10L burk och tror att det skall gå vägen?

Vad är det du har fått för svar "här på Zoopet"?

Det står väl i varenda nybörjartråd att man skall skynda långsamt och börja med en väldigt låg belastning i tre-fyra veckor till dess att filtret kommit igång och karet börjar komma i balans, sen kan man brassa på rätt så rejält, detta brukar väl i 9 fall av 10 gälla fisk, men det är väl inte så svårt att tänka på att det kan gälla för räkor också?

Jag säger inte att detta var det som tog kål på dina räkor, iom. att det bara gått någon dag men det är verkligen ingen vettig start på ett nanokar.

Ang. att det är de räkor med "starka färger" som stryker med skulle möjligvis gå att rellatera till att red cherry blir mer färgstarka med åldern och de då även blir mer känsliga för förändringar av vattenvärden.

1. Det är sån jag är, men jag hatar andra som är det. ;) Jag gör det faktiskt ALDRIG med mening för att djävlas med någon, men jag har ganska svårt att skriva "pedagogiskt" till vissa frågor.

2. På zoopet har sagts att det går att starta med uppemot 10-20 fiskar om man öser i filter bakterier först, och eftersom räkor skitar ner mindre än fiskar, så är ju dom ännu mindre farliga i ett nytt kar.' Dessutom hörde jag från en av de kunnigaste zoopetarna (Nämner inte namn, för jag vill inte att även h*n ska få skit för detta) att det funkar bra att starta direkt med räkor.

3. Mycket troligt faktiskt.

En bra nyhet är att inga fler har dött i natt iallafall. :)