Djurriket skrev:
Eftersom artlistningen diskuteras så skarpt får vi ju passa på att förklara situationen. Vi är inte helt gröna medlemmar som det ser ut, men vimsat bort gamla inloggningar *harkel slarv harkel*

Vi börjar från en ända :-)

Storlek -precis såsom Fohrman säger så är det en rekommendation, men givetvis arbetar vi inte aktivt in små akvarier -ska förklara nedan varför vi har det som "alternativ"

Gällande naturligt beteende -sticker vi ut hakan om vi menar på att iallafall 90-95% av sällskapsfisken i sverige hålls inte enligt deras levnadsvanor/miljö i naturen. Visst är det underbart med kunder som vill ge fiskarna så god miljö som möjligt? Tyvärr är det inte alltid så och jag betvivlar tyvärr starkt att alla pansarmalar, tetror, barber, danios m.fl. hålls i naturliga stim i privata akvarier. Särskilt med tanke på hur stora stim det innebär :-S Givetvis bör man aktivt uppmuntra större stim och färre arter.

Vi har försökt att lyfta fram lite udda och "bortglömda" arter som förtjänar lite mer uppmärksamhet utöver "10 i topp listan" med guppy, neontetra etc. Men givetvis inte med meningen att vi ska skapa fisksoppa hej vilt och blanda och mixa för skojs skull utan för att kunna visa fram lite andra altenativ till de allra vanligaste.

Någon som med ett rakt och helt ärligt svar kan säga att de endast håller en enda av de artena med det antalet på den akvariestorleken? t.ex. då 1 par honungsgurami på 45l och ingenting mer... Jag tror inte vi sett exempel på det en enda gång -utom möjligtvis för större ovfisk-kar. Ska inte stå och påstå att vi sett det mesta, men 15 aktiva år har man ändå hunnit med :-)

Polysperma: tycker inte att vi har något "stort pratande" på vår hemsida som vi inte lever upp till. Vi försöker kämpa in de regler som finns varje dag, men det är inte det lättaste alla dagar :-S

1cm fisk /liter vatten kan vara hysteriskt mycket att räkna med ibland :-S men då våra t.ex. honungsgurami tangerar 4,5cm har vi då ett relativt överflöd på 45-9liter om man nu ska följa den beräkningen i artlistningen generellt så ha vi försökt att inte överetablera -Ska väl ha med i beräkningen att fisken vi väljer för butiken håller sig i vissa avseenden ganska långt ifrån vad man ibland ser i avelsväg. kan inte förstå varför de ska dra upp en liten stackars molly till 5-6-7cm när de är så fina och trevliga som "gammeldags"... men det är ju en annan diskussion.

Jag hoppas att sverige är ett avlångt land, och att det i många städer hålls en god "lägsta nivå". Tyvär kan man en del dagar känna att det häromkring inte verkar finnas någon bottennivå alls :-( Kunder som gå runt och frågar sig för till första akvariet -om de skulle köpt ett 30l av oss med lite räkor och microrasboror istället för ett 4l akvarium med kampfisk eller en 10l kupa med ett par slöjstjärtar i hos "grannen" så känner jag mig väldigt nöjd med den dagen -inte för att jag stolt som en tupp sålt ett litet akvarium eller tjänat mig en förmögenhet -utan för att i det alternativet kommer fiskarna må förhållandevis bra, kunderna kommer med lite mer samtal och spirande intresse byta upp sig med tiden och en ny hobby ha skapats -istället för att de här miserabla slöjstjärtarna hade simmat runt där i flera å :-S Eller iallafall tills de tacklade av.

Usch, nu blev det jättelångt *skäms* Men det är inte alltid så svart-vitt och om alla vore så engagerade och intresserade så många goda foumdeltagare är vore tillvaron kalas :-D

Men läs igenom ett tjog trådar även här i forumet så märks det ganska snabbt att det kanske inte är fallet alla gånger?

Så du menar att man kan ha 2 honungsgurami i 9 liter? Det hoppas jag verkligen inte du menar.
Med 15 år inom akvariebranchen borde du veta att den "regeln" är ganska så dålig att gå efter.

Felet är att de flesta fiskar ni skrivit upp för de mindre akvarierna kommer bli för stora. Ni tycker ni gör en gärning genom att få kunderna att byta sina Slöjstjärtar mot Ancistrus och tetror i 30 liter. Dessa fiskar kommer förmodligen inte heller må så bra för de passar inte. Varför inte skriva in rätt fiskar på en gång istället för vad ni tror kommer behaga era kunder?

Och Öronål och Pleco i 250? Varför tycker ni det passar?