Jag har funderat på om det är värt att tillägga, Orf har några vad jag tror är avskavda fjäll strax under ryggfenan på höger sida. Jag har hört att det kan vara ganska vanligt att golfbolls slöjstjärtar skaver av sina utbuktande fjäll mot vassa stenar och sånt och då växer inte sådanna fjäll ut igen utan ersätts av vanliga "platta" fjäll, vilket jag tror är vad som har hänt. Så såg han ut när jag köpte honom, men nu när jag har blivit lite rädd för sjukdommar och han har blivit lite hängig så har jag tittat närmare och upptäckt små små små ungeför 0,5 mm x 0,5mm små röda prickar där (väldigt små och inte så många). Jag har funderat över om det bara är fägrpigment, men det kändes endå värt att nämna utifall att någon har något att säga om det.
Jag har läst om guldfiskar som fått brustna kärl typ, men då är det mer som röda "ränder" och jag har aldrig hört om just röda prickar... Kan det också vara en följd-grej av nitritet, eller kan det vara parasiter? Eller är jag bara överdrivet orolig? (jag skulle föredra det sista)
Han har faktiskt några få på andra sidan av ryggen också, men det är bara 4-5 stycken och man måste titta riiktigt nära...