Jag flyttade över mina Ancistrusar till helt nystartat kar, alla ca 6-7cm. 2 hanar och 4 honor.

Hade låtit ett stim kardinaler fått sätta fart på akvariet och pumparna var inte rengjorda men annars var allt nytt för dem inkl allt grus mm.

Det blev slagsmål om tegelröret som jag fixat. Det är ett nedkapat tegelrör till 15cm med en kakelbit fastsiliconad i bakkant. Ska nog göra fler sådana. Verkligen uppskattat. Alla krukor och andra grottor var inte längre lika intressant.

Tyckte dock att hanen verkade lite väl tråkig när han bara vaktade rörets ingång och inte ens utforskade nya akvariet. En hög med rom längst in i röret blev förklaringen :)

De tokarna hade lekt och lagt rom inom några timmar i ett helt nytt akvarium.

Så speciellt kräsna är de inte. Nu hade nya gruset gett en liten mjölkig yta på glaset. Troligen kalkhaltigt som försvinner med några vattenbyten. Därför var det 7,5 - 8 i PH och de hade 6.5 i förra. Blev även en ändring i temp från 24-25 till 27-28 grader.

Har dock sänkt tempen till 25 nu.

De 4 tidigare lekarna i andra karet så har de endast lagt 25-30 romkorn vilket man lätt kunnat räkna till. Antal överlevande yngel har stort sett varit detsamma. Skulle tro att 9 av 10 överlever nog :)

Men då har de varit ohotade, inga större fiskar eller farliga pumpar :P