Bollibompa skrev:
Jag har nog gjort alla misstag en nybörjare kan göra men ändå lyckas..

Jag har ett väldigt litet 6-kants kar på drygt 30 liter och där bor...

4 slöjdskjärtar

6 platys

5 neontetra

3 äppelsnäckor.

Alla med lite förstånd, (jag hade inte det när jag började) vet att det är för mycket fisk för ett så litet kar.

Men ändå så lever dom i all välbehag, har haft dom i över 1 ½ år och ingen har gått till dom sälla jaktmarkerna..

En kul grej att jag kör med luftpumpen endast 20 minuter varje kväll och när den går igång så ställer sig alla platyn på kö för att få åka upp i luftströmmen för att sen ställa sig i kö för att göra om det igen, slöjdskjärtarna och neontetran simmar omkring och kolla in hur platyn håller på och leker..

Ingen fisk har vuxit mer än någon millimeter på den här tiden men alla verkar mår bra...

Byter 30% vatten varje vecka och rengör filtret var 14e dag, alltid dagen före eller efter vattenbytet..

Så många fel och ändå har jag lyckats..

Rekomendera dock att ingen gör samma misstag..

du behöver ett akvarium på ca 120-320L. förutom det så behöver du ett kraftigt filter för att slöjstjärt skiter ner väldigt mycket.

plus ett högt kar rymmer mindre fisk än ett lågt även om det är samma volym. i ett 6-kantigt 30L kan du ha några räkor och ev 5fiskar av väldigt små arter.

att platyna håller på så är säkert att dom har syrebrist.

otroligt att fiskarna lever. och jag är glad att du skrev att dina fiskar ''verkar må bra'', för jag kan inte tänka mig att dom kan må bra där i.

nåt annat som också är otroligt är att du ''vet'' att du gör misstag och ändå fortsätter, visst alla är vi nybörjare och har förmycket fisk eller gör fel men normalt sett så rättar man ju till det efter hand och inte låter det fortgå.