Du skall nog vara noga med att inte ta ngt som kan avge gifter i efterhand. Jag kör lite efter eget förnuft (läser på färgburkarna) och har dessutomm fördelen att jag startar ett kar från början. jag riskerar alltså inte ngt stort fiskbestånd på en gång. Ang. lackerna fick jag veta av en handlare att de flesta 2-komponentslacker som finns är "giftfria" när de härdat riktigt men att det finns lacker som kan vitna i vatten som man bör undvika i akvarier. Allt som innehåller ngt bekämpningsmedel går naturligtvis bort (såsom antimögelbehandlingar osv) Dessutom har jag hittat varningstexter på en del färgpulver om att det är otroligt farligt för vattenlevande organismer. Den undvek jag. Jag håller mig till cementbundna "spackel" såsom husfix eller putsbruk. Man rekommenderar ju inte sandspackel i våtutrymmen då den kan bli bakteriell påväxt i den. Våtrumsspackel bör man väl kolla innehållsförteckningen på så att den inte innehåller ngt skit. Putsbruket blir mer "sandig" yta än husfixen. Jag har blandat färg i putsbruket när jag "målat" på det samt sprayat på vattenblandad färg i efterhand för att få en lite flammigare mörk ton.