Markus1984 skrev:fan va kul med massa yngel! Riktigt avundsjuk blir jag! Förhoppningsvis har jag lite guld ancistrus på G nu äntligen , håller tummarna...!
Ja, hoppas du får lite guldyngel - se upp bara så det inte blir som i mitt 600-kar - där det kryllade av Ancistrus efter en tid. Men, det blev ju en härlig samling för zooaffären till slut.
Det är nästan lite spooky hur snabbt det går frammåt i 960-karet. Efter sexton dagar har båda agassizi-honorna lekt. En av viejita-honorna ligger på rom just nu - och fjärilarna har också dratt en kaka... Det är förstås riktigt skönt att se att de tycks trivas. Borellifamiljen har jag inte sett några direkta lektendenser av ännu - men det återstår att se.
Folk som kollar denna tråden kanske tycker det är osannolikt att det går så fort - men i och med att jag inte rör inredning, förutom en del adderande av växter och rötter, så blir det en ganska lugn och trivsam miljö. De fiskar som går i karet nu behöver inte heller direkt "kämpa" för att hitta sina platser och revir och detta bidrar ju givetvis till att de kan sätta igång med lekbeteende ganska snabbt - det finns liksom inget som hindrar dom från detta. Det enda som händer i baljan är att det kommer ner en slang och byter lite vatten en gång i veckan och att en hand bryter vattenytan en gång om dagen för att singla ner lite god mat. Varenda fisk kommer upp till ytan och käkar direkt ifrån näven. Detta är dessutom en grupp fiskar som tycks vara helt orädda av rörelser utanför karet - de sticker inte och gömmer sig utan är väldigt nyfikna av sig. Fjärilarna lekte dessutom två cm innanför frontglaset, i vänsta hörnet... Ja, det är verkligen kul att sitta och kolla på dessa ciklider!