Sleep skrev:
Grekiska---->Jag kör runt 100 mmol/m2 vid bottnen enligt en Apogee PAR-mätare<------ Grekiska :confused:
Jag som är intresserad av växtakvarium vill förstå vad du skriver men man är ju inväcklingsförstörd (Eget ord:p) så jag fattar knappt något.
Ja jag satt en bra stund och fingrade på delete-knappen på den meningen, men OM någon har PAR-mätare och undrar vad jag kör med så har dom något att jämföra med. Runt 50 tror jag går att köra CO2-akvarier med, men då växer det ganska långsamt. Jag har ganska mycket ljus med andra ord.
jag själv har ett kar på 250L
Som jag har ganska så mycket växter i. Kanske för mycket till och med.
Det räcker med att jag drar in mäthuvudet några centimeter in mot ett buskage för att det ska sjunka från 100 till 30. Växter skuggar alltså brutalt mycket, och förmodligen är det där många växtakvarister enklast kan göra mest med sin ljusmängd: Trimma och placera växterna smart. HC bör t ex kunna se ljuset från alla rören samtidigt och då blir det genast väldigt knivigt med att placera växter runtomkring.
Kör med 4 t-5 rör 39/w som är på i 11tim/dygn och kör med pmdd och EC.
Tycker väll att det växer någelunda bra. MEN vill att det växer bättre.
Nu kan det vara så att jag har växter som växer väldigt sakta. Men kanske gör något fel???
Jag behöver måtten på akvariet (bredd, längd, höjd), vilken typ av reflektorer och vilken typ av rör för att kunna kolla lite närmare på vilken ljusmängd du har..