defdac skrev:

Inte pga lågt KH, men har du väldigt lågt GH kan du behöva tillsätta kalcium eller magnesium via en "GH-boost". Den beräknar man utifrån de värden på kalcium och magnesium som man får via sitt vattenverk. Kan vara lämpligt att kolla i felsökningen.

Det där är inte bra däremot. Har du sämre genomströmning genom filtret än vad det var designat för så kommer du få helt andra processer i det jämfört med ett normalfilter. Sannolikt kör du det då väldigt syrefattigt och det är mindre bra ur algsynpunkt.

Det enda som hjälper mig när jag har dålig genomströmning i mitt ytterfilter är att göra rent slangarna. I övrigt kan det vara nästan hur igensatt som helst, det är slangarna där man förlorar mest krut...

Att köra utan den stora roten ett tag kanske?

Man ringer alltså sitt vattenverk och frågar vilka halter av kalcium och magnesium man har i sitt kranvatten?

Alltså, jag är inte säker på att det är dåligt drag i pumpen eftersom jag inte vet hur bra drag det ska vara i en pump som min. Men jag noterar att när jag riktar utblåsen mot ytan krusas den bra mycket mer av mitt lilla Fluval 4+ innerfilter än av mitt större Rena ytterfilter. Jag har rengjort slangarna enligt rekommendation från dig och det kanske blev aningen bättre, men en mariginell skillnad om någon. Jag vet inte vad som är felet (om nu något är fel) men jag kanske måste byta pump i värsta fall. Vet inte vad som har hänt med det. Det kommer ut skit genom utblåset när jag drar igång pumpen igen efter att den stått still i samband med vattenbyte, och det är väl inte heller normalt eller? Har du någon idé om vad som kan vara fel med pumpen och vet du hur man vet om draget är tillräckligt? Ett tag körde jag det med alldeles för mycket filtermaterial och jag funderar på om pumpen kan ha tagit skada av det.

Roten är bortplockad. Men den kan väl inte vara orsaken till att det växer dåligt?

Och du är säker på att det inte kan vara ljuset? Tycker kanske att vissa av växterna har en tendens till att vilja sträcka sig uppåt.