Micke_A skrev:Jo, det är den nog. De fiskar du räknar upp (pygmégurami, knorrande gurami, och lakritsgurami), som kampfisken varit aggressiv mot (förmodligen på grund av nära släktskap), räknas, i alla fall enligt deras handelsnamn, till guramis, och då borde kampfisken (och makropoden) också göra det, eftersom de, om man tittar på kroppsformen och munnen, borde vara väldigt nära släkt. Det är väl bara så, att kampfisk och makropod inte har fått ordet "gurami" i sitt namn, men skulle nog precis lika gärna kunna kallats kampgurami och paradisgurami.
Ja, angående aggressiviteten, att kampfisken har ett rykte om sig att döda varandra, kan ju ses i dess handelsnamn, men jag tror att det namnet, och aggressiviteten, härstammar från de fiskar som faktiskt tyvärr används till "fiskkamper" och där de förmodligen, som med kamphundar, avlar på de aggressivaste individerna. Här i Sverige sysslar vi inte med så´nt som tur är, och svenskodlade kampfiskar har jag en känsla av är betydligt fredligare mot varandra än de som odlas fram till kamper i Asien. Därmed inte sagt att flera hanar kan hållas tillsammans i små akvarier, det ska man nog undvika, även om jag har fattat det som att det kan funka, i fall där t.ex affärer har trott att alla varit honor, men där det funnits hanar med. Slöjkampfiskarnas fenor blir ju dessutom fort söndertrasade när de slåss, och bidrar väl till att de stryker med. De kortfenade vildformernas fenor är nog betydligt tåligare.
Ja, makropoden verkar vara naturligt mer aggressiv än kampfisken, även mot andra fiskar. Därför tror jag den är ett bättre sällskap till paletter än vad kampfisken är. Och dess lyrstjärt är naturlig, och hämmar inte fisken, till skillnad från slöjkampfiskens fenor.
så kanske det är, Makropod har ju också ett annat namn som just är Paradisgurami. det är ju samma familj. Kampgurami tyckte jag lät snygg!!
jag läste det i en bok att kampfiskarna vi köper härstammar just från dom som från början var framodlade för att vara extra aggressiva. jag själv har haft 2hanar i ett större kar av splendens.