MaxB skrev:
Aha! Det är dimension i djupled du "hänger upp" dig på - då förstår jag precis! Det är en sån grej som både kan upplevas negativt/positivt - oberoende om man ser det i verkligeheten eller på bild.

Så som det är nu tycker jag då, att det ser väldigt dynamiskt ut när jag ser bilderna, men du upplever det "platt" när du tittar irl.

Låt oss punktmarkera exakt var du känner att det blir "platt". Du har fått reaktioner om "diskushålan" med de lodräta "pinnarna" - jag tycker att detta tillhåll ser jättedynamiskt ut (på bild) - skit samma om det inte kanske är fulländat som bildkomposition - Discusarna trivs ju där och då blir det per automatik "snyggt". Jag antar att det är mitten och den högra delen du upplever som lite "platt"?

Har du tänkt på att du har en vägg av växter som täcker all insyn till bakrutan. (Det är här de fiffiga bakgrunderna du inte gillar kommer in i bilden...).

Om jag hade fått rodda lite med ditt (dödssnygga) kar så hade jag öpnnat passager i djupled bakåt - med liggande rötter eller naken sand (möjligtvis med med extremt låga växter - så att man fick känsla av att det finns "vägar" bakåt i karet.

Detta är vad kag kan komma på just nu, som tips för att luckra upp känslan av kompakthet som din växtvägg utgör.

Tricket är att du inte har denna växtvägg i Discushörnan - här kan man, så att säga, "åka bakåt" i karet.

Edit; faktum är att när jag tittar på bilderna ännu mer - så upplever jag det inte som platt alls - jag tycker faktiskt du har fått till det extremt bra - och du har ju faktiskt en läcker passage i mitten, straxt bakom sniglarna, som om den kanske, kanske kunde luckras upp en aning får karet att (iallafall på bild) expandera i djupled.

Du har gett mig två bra svar:D

Dels att man blir lite hemmablind och kanske ska uppskatta det man har!

Sen är du faktiskt inne på just mina tankar om att skapa en väg in till vänster för ögat.

Får nog ge mig ner och ändra lite i helgen...