[quote=defdac;1254728]Jag tror inte dom mår dåligt pga ammonium/nitrahalter, däremot är höga halter av dessa ett tecken på att växterna inte mår bra/inte tar upp näring - kanske pga någon näringsbegränsning. quote]
Ja, uppenbarligen är det så att växterna fortfarande inte mår bra, och det märks ju extra tydligt nu när jag sätter i mer snabbväxande arter. Polysperman ser t.ex ytterst risig ut redan efter två veckor (den som dessutom skulle vara i princip omöjlig att misslyckas med). Alltså måste jag felsöka även här och jag vet inte hur jag ska ta mig an den uppgiften...... När jag bytte lysrör och satte på reflektorer började svärdsplantan att skjuta nya skott och den växer faktiskt litegrann. Vallisnerian slutade nästan växa efter att jag klippte ner den en bra bit så att den inte längre ligger på ytan. Kan det fortfarande vara ljuset det är fel på? Har som sagt 4x36w med u- formade reflektorer till akvariestorleken 150x60x50 cm. I övrigt göder jag med 3 msk nitrat, fosfat och TMG vad varje vattenbyte (en gång i veckan). Något jag noterat är att fosfattestet visar på noll, men det kanske även är fel på det testet....... Jag har också under en tid haft i 10 ml EC varje dag men den tog slut och jag har inte hunnit köpa ny så växterna har varit utan i ungefär en vecka nu.
I vilken ända kan det vara vettigt att börja göra förändringar? Det kan väl inte vara HELT OMÖJLIGT eller? Det börjar kännas så :(