Micke_A skrev:Småfisk kan de säkert ta, även om det förvånar mig att de skulle ta zebrafiskar, som är snabba, och simmar högt upp i akvariet, medan lejonhuvuden är dåliga simmare (delvis tillbakabildad simblåsa), och håller till nära botten. När jag hade guppy ihop med lejonhuvuden för ett antal år se´n, så åt de aldrig upp nå´n vad jag vet, däremot blev nog en av honorna dödligt sårad när lejonhuvudena vaktade ynglen.
Om paletthanen var vuxen, eller halvvuxen, så har nog lejonhuvudena inte tagit den som byte. Däremot är de konkurrenter om revir och lekplatser (grottor), så paletthanen kan ha dödats i en revirstrid.
ja, jag har också hört att Lejonhuvudena skall gå nära botten...men det gör inte de här två. De simmar runt som de andra fiskarna.
Det med att det har varit revirstrid, kan jag tänka mej.För Paletterna "stal" grottan av Lejonhuvudena för ett tag sedan, och nu när du skrev det här, så tänkte jag till, och Paletthonan som är kvar är inte i den grottan....Så det är nog så.
Men jag måste nog tänka om, jag kan nog inte ha Paletter och Lejonhuvudciklider i samma. "Lejonen" kan nog inte gå med stiommen heller, blir tvungen att flytta dom.Och det blir Scalare och Discustanken i så fall.