Det kan mycket väl finnas mer än 40 mg / liter efterom det är det högsta testet visar. Det är alltså 40 eller i princip hur mycket över som helst. Observera dock att när jag slutade tillsätta nitrat så sjönk värdet väldigt mycket. Jag har också funderat på om jag blandar nitratlösningen fel. Tar 7 tsk till 0,5 l vatten, är det så det ska vara?

Ja lösningen är rätt så om testet sjunker kraftigt, mer än du doserar, så har du återigen ett bevis på att testet inte riktigt är ok.

De nitrattest jag haft som visat åt skogen är Tetras och Seras nitrattest. JBL verkar ofta visa ganska ok. Var extremt noga med att rengöra kyvetterna bara.

Om Fungistoppen dödar en massa Cyano och den ändå hinner att växa ikapp så får man komma ihåg att den döda cyanon ligger och ruttnar.

Att fiskar mår dåligt och att cyano triggas tyder helt klart på någon form av ammoniuminstabilitet och låga syrenivåer. Alla sorters rötter förmultnar så i växtakvarier gäller det att ha bra med glada växter som orkar trycka på rejält med syre. Slutar du med PMDD kommer dom inte klara av det vilket förvärrar situationen.

Lite uteslutningsmetod och felsökning är på plats. Börja med att ta bort roten ur ekvationen.