Flaxss skrev:
det den ev kan ta upp ät ju kväve,syre,co2 igenom bladen. men resten måste den ju ändå ta upp ur där rötterna finns.

Varför skulle en växt vilja ta upp syrgas? Syrgas är ett kraftigt oxidationsmedel som alla växter (jag menar alla) måste (och jag menar faktiskt också måste) göra sig av med. Annars oxideras klorofyllet och blir totalt oanvändbart för fotosyntes. Syrgas är en biprodukt av fotosyntesen.

Flaxss skrev:
som jag skrev alla vattenväxter tar inte upp näring igenom bladen utan igenom rötterna. men dom flesta tar upp via bladen.

Det har du alldeles rätt i. Landväxter har kraftig epidermis för att förhindra uttorkning och de har ofta ett tjockt lager vax utanpå bladen för att inte regnvatten ska laka ur näring. Landväxter är beroende av sina rötter för närsaltsupptag. Koldioxidgas tar de in genom klyvöppningar där de också ventilerar ut syrgas. Övervattensväxter (som många brukar försöka odla i akvarier) fungerar ungefär likadant. I akvarier där ni tvingar dem under vatten får de problem med koldioxidbrist. Rötterna är relativt viktiga för upptag av näring. Flytbladsväxter tar också upp näring med rötterna men de tar koldioxid genom klyvöppningar på ovansidan av bladen. Undervattensväxter med lång stjälk (som jag odlar i akvarier) har många anpassningar till ett liv under vatten. De har mycket klorofyll, tunn epidermis så att närsalter och löst koldioxid kan tas upp genom bladen och syrgas släppas ut, ganska oviktiga rötter (hornsärv har inga alls) som kan ta upp näring men inte är absolut nödvändiga. Vaxlager på den tunna epidermis saknas eftersom de inte behöver tåla uttorkning.

Det finns övergångar mellan alla de tre typerna av växter och vissa har både undervattensblad, flytblad och övervattensblad med olika anpassningar.

Ett kul undantag är Lobelia, Isoetes, Subularia och liknande, åtminstone de svenska arterna. De har tjocka blad med ogenomtränglig epidermis. De växer i näringsfattiga sjöar där det inte är lönt att försöka ta upp näring från vattnet. Det finns nästan ingen näring i vattnet. All näring finns i botten så de har kraftiga rotsystem. De tar faktiskt också upp koldioxid från botten.

Flaxss skrev:
utan ATT klippa KOMMER växten bilda nya fina rötter ÄNDÅ.

Suck. Ja men om du klipper lite rötter kommer växten att allra först kompensera för den den låga rot/skott kvoten och först bilda rötter. Om du inte gör det allokerar den lika mycket energi på gröna delar och då finns det en risk att den får brist på något som roten ska ge eftersom rötterna inte har vuxit in i substratet tillräckligt snabbt. Dina 5000 växter klarar sig tydligen ifrån den risken eftersom du aldrig får en död växt. Skumt med noll mortalitet för övrigt.