defdac skrev:
Anubias är en epifyt som kan växa ovanpå andra saker/träd och tar med andra ord upp näring direkt ur vattnet. Eftersom dessa rötter inte utvecklar rothår så borde Anubiasens rötter främst vara förankring.

Jag har även odlat Cryptocoryne med sugpropp på rutan på akvariet där jag inte lät rotsystemet nå bottnen. Dessa rötter utvecklade inte heller rothår och borde därför inte heller vara aktiva i näringsupptaget.

Rent växtfysiologiskt så ser jag inte riktigt hur ett blad skulle vara funtat för att det skulle vara ogenomträngligt för näringsmolekyler.

Men jag blir gärna motbevisad såklart, för jag tar dig inte på ditt ord =)

jag förstår inte riktigt hur du menar?

jag har inte tagit upp crypto ens när vi nu kom in på detta ämne. och

vad jag vet är Anubias en växt som lever och växer i marken nära vatten och i våtmarker inte en epifyt. och växer allmänt bättre om den inte är i ett akvarium.

jag bara skrev att en del vattenväxter(då menar jag inga äkta vattenväxter) tar upp näring igenom rötterna men att dom flesta vattenväxter tar igenom bladen. skulle kanske skrivit ''akvariväxter'' istället.

landväxter tar näring ur jorden (en del ur bladen). så jag förstår inte riktigt vad det är som du diskuterar. och jag bryr mig faktiskt inte om jag inte blir tagen på ord. jag vet vad jag vet och jag trivs med hur jag gör och kommer inte ändra nåt.