Hej!

Får posta mitt första inlägg på forumet i denna tråden.

Jag bilade för några veckor sedan upp den 40 cm tjocka isen på vår snart bottenfrusna damm och fiskade upp våra 2 stackars guldfiskar. De fick gå i isbad i ett 70 liters akvarium och sakta tina upp. Funkade bra och de verkar pigga och krya (det är väl inget ultimat sätt att väcka dem ur vinterdvalan, men vad gör man...)

Naturligtvis väcktes mitt gamla hobbyakvarieintresse och jag blev tvungen att bära ner 120 literskaret från vinden, som stått tomt i säkert 4 år. Helt orädd fyllde jag upp detta och drog igång det och det verkar så här 3 veckor senare inte vara några problem.

Nu har jag blivit riktigt sugen på att sätta de planer i verket som jag aldrig tidigare förverkligade - att få ett riktigt stort akvarium i sovrummet. Jag söker dagligen på Blocket efter sådana i storleken 375-600 liter. De dyker upp då och då och går ju att få till en spottstyver av nypris. Har dock inte hittat det ultimata än, men det är ingen brådska.

Lite fundersam blir man dock angående det här med silikonet. Jag kommer inte att köpa något äldre akvarium än 5-10 år. Har ni några erfarenheter av silikon som gett upp efter den tiden? Mitt som stått på vinden kändes mjukt och fräscht i konsistensen och är väl bortåt 10 år gammalt.

Sedan är det detta med vikten - jag har ett golv i sovrummet på andra våningen som jag faktiskt (tror) är reglat med 30cc, 22mm spånskiva och parkett på det. Det sluttar svagt inåt rummet och jag kommer behöva kompensera för detta med skruvfötter. Om jag också ställer akvariet på en MDF som är något större än akvariet, så fördelar jag ju vikten över golvet lite. Tror ni att det kan bli problem? :-S

Sedan undrar jag om ni har några tips på andra välbesökta annonsmarknader förutom Blocket där man kan tänka sig hitta ett akvarium?