UPPDATERING!

Bestämde mig för att ändå försöka sänka pH - värdet till åtminstone 7.5.
Vattenbyte varje vecka blir det, efter att ha sett hur de smutsar ner i akvariet. Har övergivit iden på guramin helt nu, det blir någon sorts liten ciklid istället. De hade en lapp med en ciklid som tyvärr inte fanns i affären, tror det var kakaduaciklid. Får ta reda på lite mer om den. Vi hade ett jättebra butiksbiträde idag, det enda hon frågade var storleken på akvariet. Tänka sig, hon litade på oss! Till skillnad från de andra biträdena vi haft. De hade fått in lite javamossa så vi tog en bit, och lite gälört också. Och en fisk som jag aldrig tänkt mig ha - Pristella(är det pristellatetra?)! Fem stycken blev det, men efter noggrann observation både hemma hos mig och i akvariet i affären så kommer nog antalet utökas så småningom. De hade inte så mycket fisk inne då de håller på med en renovering, men guppys tror jag de skulle få in nästa vecka. Härliga fiskar! Vi fick oss ett gott skratt när biträdet skulle försöka fånga in dem - jag hade bett om fem små fiskar - och de rörde sig som en enda fisk, ingen lämnade stimmet vilket gjorde det mycket svårt att skilja ut de fiskar som var små från de stora.
Pappa blev förtjust i en kuhliål, och brydde sig inte om att jag sade att de lätt tar sig ut överallt - han sade tillochmed att vi skulle köpa en sådan men efter biträdets kommentar om att de lever i stim(det visste jag inte) så påpekade jag att vi antagligen kommer få en otrolig nitrittopp om vi tar flera fiskar än de vi tog. Tror själv att fem fiskar är aningen för mycket i ett så nytt akvarium - men de är ju stimfiskar så ...

På tisdag blir det vattenbyte och från och med det så kommer det bli en tredjedels vattenbyte med hävert varje vecka. Vi köpte också torvextrakt för att sänka pH - värdet, resultatet blev ett läckert garvsyrefärgat vatten som tar fram pristellornas färger jättebra! Mycket nöjd med vårt köp idag, men kom ändå gärna med synpunkter ;D