MaxB skrev:
Yo Bet! - Jag tror att man ibland kan ta det lite piano och faktiskt låta - bara ett "par", alltså en hane och flera honor, gå i ett kar och låta dessa blomma ut fullständigt.

Det är ju faktiskt såhär; I naturen, om man säger så, går ju inte dessa ciklider inpå varandra - så som vi sätter dom i våra kar. Dom vill vara för sig själva - det är antagligen därför dom jagar bort allt och alla hela tiden - för att de vill vara för sig själva...

Go figure!

Vad händer om man trycker ihop den här typen av ciklider i för små kar?

Jo, de går varandra på nerverna och deras lekbeteende blir rubbat - de äter upp ägg, robbar andra par på deras ägg o.s.v.

Jag skulle vilja föreslå en grej; prova att ha/börja/starta med endast en art - och kolla hur denna art beter sig - i ett lagom stort kar. I ett mycket större kar där man noga planerar att bygga upp miljöer som passar kan man kanske - och jag menar - kanske, sätta flera arter av Ap. tillsammans...

Ja det låter vettigt.
Jag kommer köpa honor till min herre i mitt vardagsrumskar. Han skall ju inte behöva gå ensam.

Sen sätter jag kanske över dessa i ett eget kar när det är uppstartat, eller så får dom gå kvar så köper jag en annan ras, får se.

Jag är sugen på att "driva" upp några kullar om det är möjligt. Men det kommer sannolikt bli ett rent Apisto-kar. Har ögonen på ett 125L möbelkar.