Visst är det så att det sklijer sig mellan batterityper, men lite generellt är det att de inte klarar att gå ner så där jättelångt inann de tar stryk även om det är Gel batteri eller rent av riktiga solcellsbetterier(även om de kanske tål det bäst). vill man näst intill tömma dem så får man nog titta på helt andra batterityper...

Jag tror att man slutar på 70-80% av kapaciteten innan växelriktaren slår ifrån på för låg spänning så man klarar sig nog hyggligt i de flesta fall utan att klia sig för mycket på databladen bara man laddar upp dem igen så fort det finns möjlighet!

Jag har iofs sett ett undantag där man tog ut en låg ström ur växelriktaren och ville få maximal driftstid och tyckte då att det var en bra idé att sätta en laddningbooster(DC-DC omvandlare) mellan batteriet och växelriktaren vilket resulterade i att man kunde köra den tills det var 7volt kvar i batteriet men det batteriet laddade inte upp mycket kapacitet efter det heller...