Skrev ett långt inlägg precis men sket i att posta det,annars blir det väl debatt om det skulle jag tro...=) själv har jag tagit bort dem(ramlar av efter ett taga)efter som jag håller en jämn temp så anser jag dem helt onödiga,och om det ändras några grader och nu menar jag verkligen ett par grader så är det helt ofarligt för fisken i sig det är nog mer vi som är hispiga om detta händer.Sen har jag då aldrig brytt mig om tempen vid sjukdom det brukar då alltid lösas ändå bättre att ha ett väl fungerande Kar innan man skaffar fisk så slippar man detta bekymmer som det är tydlingen...=)

Onödig om man håller en jämn temp ja, men hur vet man om man gör det om man inte har en termometer?;)

Det man vill veta är väl om det skulle ändra sig mer än ett par grader, tex om doppvärmaren skulle hänga sig, eller om man som jag har ett akvarium stående precis innanför ett fönster där det kan bli kyligt på vintern vill man ju se att akvariet inte blir för kallt. På sommaren kan man få motsatt problem med varm lägenhet, täckglas och heltäckande ramp, märkte jag...

Otroligt mycket smidigare med en liten billig termometer i varje akvarium, i stället för att hämta matlagningstermometern och sticka ner...