defdac skrev:När jag punktsprayat min Cyano med EC så har den inte reagerat. Den har inte heller reagerat på punktdosering av Apotekets 3% väteperoxid (H2O2).
Däremot får du säkert en gynnsam effekt av mer EC på växterna som i sin tur kommer må bättre och generellt ge algerna en tuffare miljö.
Doserar jag själv mer än 10 ppm NO3 i veckan så får jag vad som ser ut som kalciumbrister på vissa växter. Har jag ovanpå det dåligt med snabbväxare måste jag krypa ner ännu mer i dosering. Jag vågar inte riktigt tänka på vad som skulle hända om jag ovanpå det hade en massa nitratalstrande fiskar i akvariet. Eventuellt är organiskt nitrat "snällare" än rena mineraler typ KNO3, men jag vet inte riktigt hur jag ska testa det utan att skaffa en oherrans massa fisk.
10ppm = dubbeldos med andra ord... Hur mycket extra kan jag tänkas behöva dosera mellan vattenbytena för att hålla detta tror du? Om jag doserar efter 10ppm men det förbrukas så att jag hinner ner till nästan 0ppm så kommer jag ju aldrig att ha mer än 3.33ppm i akvariumet (1/3 vattenbyte). Som du ser på bilderna har jag ju en del växter och min begynnande cyano kan ju tyda på låga KNO3-värden. Ganska mycket polysperma vilka ju är väldigt snabbväxande.
Tror du att jag kan dosera enkeldos (pmdd.se) KH2PO4, enkledos Micro+ och dubbeldos KNO3 för att hålla mig runt 10ppm KNO3 med 15ppm CO2 och EC utan att få bristsymptom? Många doserar ju enkeldoser helt utan EC eller CO2 med goda resultat