Fuzzop skrev:
för att få vattnet att cirkulera så bra som möjligt är det viktigare vart du har insug och utblås från ytterfiltret, såvida du inte har en extremt stor luftpump som pumpar typ 100liter i minuten så lär den inte göra nån större skillnad utan är mest för att bubblorna ser fina ut eller för att man vill ha mera oväsen i hemmet ;) men som du säger så gör den ju ingen skada heller.

har du fiskarna i en back kanske du kan stoppa ner luftpumpen där istället så får dom va kvar i backen medans du jobbar så gör den lite nytta och borde räcka för att hålla fiskarna vid liv en natt, är ytterfiltret rengjort så stoppa även ner detta i backen men stryp cirkulationen lite då det inte blir storm :)

nu är de gjort. nu är percis ALLT i hela karet rengjort. filter, sand, växter, rör, stenar u name it.. så nu är de bara å hoppas på de bästa. ska göra flera vattenbyten igen då en kunnig kille (OBS - besökare inte en som jobbar där) på djuraffärn hörde mitt bekymmer och gav mig lite tips. han trodde att risken för nitrittoppar var stor nu ett tag efter.

så då är frågan när och hur ofta ska jag göra delvattenbyten närmsta tiden nu under de akuta skedet?

och jag har redan nu gett upp hoppet om min finaste mal. snyft.. han låg upp och ner i backen och är stenhård om magen. han simmade iväg när jag släppte ner han och han sitter på en rot än så länge. flyter inte upp. men han kommer ju dör. har de gått så långt att han tillåter räkorna att åka flotte på han så är de ju som kört. inte han..