Jag har blivit lite latare nuförtiden med att beräkna dosering->ppm. Hur många ppm nitrat doserar du totalt under veckan?

Jag har även numera totalt förkastat att modifiera individuella näringsnivåer för att hämma/missgynna alger då jag märkt att växterna mår så otroligt mycket bättre med en gödningsregim satt i sten. Jag kan rubba min gödningsregim på så sätt att jag ibland hoppar över en dosering om jag märker dåligt bubbel, en massa slam och jag typ gjort om designen och därför nitrifikationen och mineraliseringen är pajjade. Då brukar bubblet hoppa igång konstigt nog, som om dom blir hämmade av för mycket gödning.

Innan jag gjorde om akvariet senaste gången så hade jag också börjat få lite Cyano längs framkanten på akvariet. Eftersom alla växterna växte bra och bubblade fint så ville den aldrig riktigt komma igång och blomma men det kom alltid lite längs framkanten under veckan.

Anledningen till att dom började visa sitt fula tryne var att jag en gång rotade upp en massa växter till en växtauktion utan att göra vattenbyte och att jag samtidigt decimerade mitt största bestånd av växter. Detta skapade rejäl oordning på nivåerna och förmodligen fick jag en liten ammoniumspik som denna gång fick både trådalger och cyano att dyka upp. När jag gjorde om akvariet märktes det vilka otroligti stora gömda depåer av slam/gyttja som hade byggts upp och förmodligen var det pga dessa syreslukande depåer som Cyanon såg sin chans. Cyano verkar rejält syrekänslig. Minsta syredipp + ammoniumspik får dom att gå igång.

Efter omdesign och total omstart har jag inte sett dom igen, men skulle dom visa sig igen skulle jag inte tveka att använda Tetramedica GeneralTonic för att med brute force slå ihjäl dom. När dom väl fått fotfäste kan man nästan inte göra någonting annat än mörkläggning eller generaltonic-kur och se till att hålla växterna på absolut topphumör.

Att fippla med nitrat/fosfat-manipulering har gett upp hoppet på. Växt/filter-glädje och att hålla slamnivåer låga verkar funka generellt bäst vad gäller alla alger.