Sleaper skrev:Avlägsna löst sittande silikon och rengör försiktigt den del fogen som är skadad med en trasa och lite rödsprit. Observera att trasan endast bör vara väldigt lätt fuktad med rödsprit. Lägg maskeringstejp på båda sidor fogen för att få en fin fog. Avlägsna tejpen direkt efter limmning och dra med fuktat finger utmed fogen för att jämna till. Fukta gärna fingret med vatten med en droppe diskmedel. Känner du dig obekväm med att hantera silikon mm. så kan säkert en glasmästare säkert göra detta för ett par hundra kr.
Lycka till!
Vi har pillat bort det löst sittande silikonet och rengjort men vi tog nog lite mer än lite rödsprit på trasan men det var en timme sedan nu. Den var rätt bra fuktad men det har ju fått torka länge nu. Är det jättedumt?
När de bytte kakel i våran lägenhet för ett år sedan frågade jag snickaren (eller vad det heter) som satte dit fogen varför han hade diskmedel i vattnet och då fick jag prova skillnaden med vatten och vatten med diskmedel i. Det var verkligen stor skillnad. Fast det skulle ju inte vara till ett akvarium utan bara på ett provpapper så det var ju inte så noga om det blev bra. Men jag har i alla fall provat med ett proffs som visade ;).